HoverAid Begonnen
1 januari 1969

In 1969 realiseerde Tim Longley, een onderhoudsingenieur en gediplomeerd vliegtuigontwerper van Mission Aviation Fellowship (MAF) zich dat een hovercraft de ideale oplossing was om het ondiepe water van het Tsjaadmeer in Afrika te doorkruisen. Omdat er geen geschikte hovercraft in de handel verkrijgbaar was, begon hij met het ontwerpen van de voorloper van de River Rover, een lichtgewicht, eenvoudig hovercraft-ontwerp met een revolutionair besturingssysteem dat een luchtkussenvoertuig nauwkeurig langs rivieren, stroomversnellingen en door moerassen kon besturen door het voertuig schuin te houden.

Expeditie van de gezamenlijke diensten naar Nepal
1 januari 1978

Het River Rover ontwerp werd geëvalueerd door de Royal Navy, en geadopteerd voor gebruik door de Joint Services expeditie naar Nepal in 1978/9 die hovercrafts gebruikte om een mobiele kliniek – of hoverdokterdienst te verlenen aan mensen die naast de woeste stortvloeden en meervoudige stroomversnellingen van de Kali Gandaki rivier leefden terwijl deze door de Himalaya afdaalde.

Expeditie Peru
1 januari 1982

River Rover Mk3 vaartuig werd ontwikkeld bewees verder de waarde van hovercraft als een middel voor het leveren van medische diensten, en het openen van afgelegen gebieden door het gebruik van riviersystemen als hover snelwegen.

China expeditie
1 januari 1990

HoverAid wordt een liefdadigheidsinstelling
11 december 1991

In november 1991 werd HoverAid opgericht als liefdadigheidsinstelling ter ondersteuning van een langetermijnproject in Papoea Nieuw Guinea, waar twee River Rover Mk4 Hovercrafts werden ingezet om het bereik van het Balimo Ziekenhuis in het midden van de extreem afgelegen Westelijke Provincie uit te breiden. In de jaren 1990 werd in Nicaragua een ontwikkelingsprogramma uitgevoerd met een River Rover op de Rio San Juan, waarna er nog een werd afgeleverd voor gebruik op de Zambezi van de Barotze-vlakte in Zambia.

Mozambique Cycloon
3 januari 2000

In maart 2000 kwamen berichten over cyclonen en zware overstromingen in Mozambique in het nieuws. HoverAid wist dat we een perfect bruikbare hovercraft in Zambia hadden en dus stuurden we een bericht naar onze supporters in kerken in het hele land. In drie weken tijd haalden we bijna 100.000 pond op en brachten we River Rover 403 naar de Save River, waar hij in samenwerking met World Vision 10.000 mensen bereikte die gestrand waren op modderbanken en anders afgesneden waren zonder voldoende voedsel of onderdak. Met verdere inspanningen in Malawi in 2001, opnieuw tijdens overstromingen als gevolg van cyclonen, toonde HoverAid aan dat hovercrafts cruciale toegang konden bieden aan hulporganisaties. Met 30 jaar ervaring in het achterhoofd is de cirkel nu rond en is het opnieuw MAF die opereert in een omgeving die de specifieke mogelijkheden van hovercrafts nodig heeft.

HoverAid uitgenodigd op Madagascar
1 januari 2006

In 2006 werd HoverAid door MAF uitgenodigd om naar Madagascar te komen en twee River Rover Mk 4 vaartuigen die eerder waren gebruikt in Nicaragua en Zambia werden verscheept. Er werd een permanente basis geopend in de hoofdstad Antananrivo en HoverAid Madagascar werd opgericht, terwijl in het Verenigd Koninkrijk een kantoor werd geopend in Cambridge om HoverAid UK fulltime te runnen. In 2007 werd HoverAid Nederland opgericht, en de organisatie heeft plannen om HoverAid Internationaal op te richten als overkoepelend coördinerend orgaan.

Je zou kunnen zeggen dat HoverAid is begonnen in 1967, of 1991, of opnieuw in 2006. Het heeft veel tijd gekost om lessen te leren, en de inzet van vele honderden mensen, maar het feit blijft dat hovercraft geïsoleerde gemeenschappen kan bereiken, en zolang die gemeenschappen gemarginaliseerd blijven, heeft HoverAid een belangrijke rol te spelen.